Kreeta / Agia Marina 2009

Reissu Aurinkomatkojen kautta.

Kreetalla on noin 600 000 asukasta ja se on pinta-alaltaan Kreikan suurin saari. Saaren pituus on noin 250 kilometriä ja leveys vaihtelee kymmenestä kilometristä vajaaseen kuuteenkymmeneen kilometriin. Pinta-alaksi kertyy noin 8 300 neliökilometriä.

Agia Marina ja Platanias löytyvät saaren länsi-osasta, Hanian länsirannikolta. Hania on saaren toiseksi suurin kaupunki ja maakuntansa pääkaupunki. Asukkaita Haniassa ja sen ympäristössä on noin 70 000. Lomakaudella turistit ovat varsin näkyvä osa länsirannikon ja itse Haniankin katukuvaa, joten varsin suositusta loma-alueesta on siis kysymys. Loman aikana tarttui korviin sellainen tieto, että lomakylissä olisi noin 5 000 asukasta ja turisteja 25 000, eli viisi turistia asukasta kohti. Mitään vahvistusta tälle tiedolle ei ole.

Tähän matkakertomukseen on myös pyritty keräämään noita hintatietoja, koska niitä aika ajoin nettifoorumeilla kysellään. Ravintoloiden nettisivuiltakin kyllä noita hinnastoja löytyy, kuten myös eri turistikohteiden sivuilta, mutta jos jotain summittaista kustannustasoa haluaa vain nähdä tai lomabudjettia laskea, niin tämäkin varmasti palvelee lukijaa siinä kohtaa.

14.05.2009 TO

Lento oli aamuyöstä, joten perillä oltiin hieman ennen kymmentä.

Lentokentällä oli pientä kaaoksen poikasta ja busseja, sekä osaa oppaistakin piti hetken aikaa odotella. Syynä tähän kerrottiin olevan kymmeneltä alkava lennonjohtajien lakko ja peräkkäin saapuvat Oulun ja Helsingin koneet. Lennonjohtajat olivat lakossa vain muutaman tunnin, mutta mikäli lakko olisi alkanut ennen koneen laskeutumista, olisi edessä ollut luultavasti välilasku jonnekin muualle ja lakon ohimenon odottelua.

Muutaman minuutin odottelun jälkeen tulivat kuitenkin loput bussit ja oppaat paikalle ja loppujen lopuksi kentältä päästiinkin nopeasti hotellille. Sisäänkirjaus kävi nopeasti, mutta huonetta jouduttiin hetkisen aikaa odottamaan. Hotelli on saanut monenlaista palautetta eri nettisivustoilla, mutta ensivaikutelma yllätti positiivisesti, eli huone vaikutti hyvin asialliselta. Vaatekaappi haisi vain sen verran reilusti tupakansavulle, että se piti jättää tuulettumaan, joten lähdimme pienelle päiväkävelylle.

Lähtiessämme huoneesta, ei huoneen ovi mennytkään lukkoon, mutta henkilökunta sattui huomaamaan meidät siinä sopivasti ja tuli kysymään onko jotain vialla. Kauaa ei oven kanssa tarvinnut ihmetellä, vaan "talkkari" haki viilan ja viilasi telkipesän sovitusta ja lukko oli kunnossa muutamassa minuutissa. Lounaaksi söimme leipomosta patongit ja kävelyreissun jälkeen palasimme hotellille tervetulotilaisuuteen, jonka lopuksi varasimme auton kolmelle päivälle.

Sitten aloimmekin asettua huoneistoon ja purimme osan vaatteista vaatekaappiin, mikä olikin varsin hyvän kokoinen ja sen alla oli myös iso hylly, esim. matkalaukkujen säilyttämiseen, sekä kaksi kenkälaatikkoa. Parvekkeen oven avatessa huomasimme huoneiston muutkin asukkaat, eli oven alareuna ja seinänvieri sohvalle asti vilisti pieniä muurahaisia. Niitä tutkaillessa huomasi myös, ettei siivoja ollut pyyhkinyt nurkkia aikoihin, mutta liekö sitten huoneen luovutuksessa tullut sen verran kiirus, ettei kunnon siivousta asukkaiden vaihtuessa ollut ehditty tekemään.

Kävimme hakemassa hotellin kaupasta muurahais- ja torakkamyrkkyä, joka maksoi muutaman euron ja osoittautui erittäin tehokkaaksi, sillä muurahaisia ei huoneiston myrkytyksen jälkeen näkynyt koko viikon aikana. Myrkytyksen jälkeen piti huoneesta poistua muutamaksi tunniksi, joten lähdimme kävelylle Agia Marinan yläkylään ja rannalle. Iltasella kävimme tekemässä minijuna- ajelun (á 10,-), jonka kyyti oli tällä kertaa todella töyssyistä, tuskin tietkään viimevuosilta huonontuneet ihan noin paljon. Vähän hitaampaakin juna olisi tietenkin voinut mennä, niin olisi ehtinyt katsella enemmän ympärillekin, mutta taisi viimeinen vuoro olla vähän sutjakampi. Päivällisen/illallisen söimme hotellin omassa ravintolassa, kana- ja porsas Souvlakit.

15.05.2009 PE

Europcar toimitti vuokra-auton sovitusti heti aamulla ja lähdimmekin saman tien ajamaan kohti saaren toista päätä, Agios Nikolaosta. Hotellilta lähtiessä näimme kadulla ensimmäisen torakan Kreetalla, joten kyllä niitä näköjään sielläkin on, vaikkei ehkä yhtä runsaasti kuin Kanarialla.

Ajelimme selvästi muuta liikennettä hitaammin, mutta emme silti läheskään alinopeutta. Heti alkumatkasta näimme yhden kolarin, jossa oli yksi auto katollaan tien laidassa ja poliisit paikalla. Myös loppumatkan aikana oli tuon tuostakin poliisit tutkaamassa ja pysäyttämässä ilmeisesti pahimpia kaahareita, joten päästimme kiireisimpiä suosiolla ohitse. Tienvarsilla olevat valvontakamerat olivat pussitettu tai rikottu/kaadettu, joten poliisit käyttivät tutkaamisessa tutka-autoja, joita paikalliset eivät pääse vandalisoimaan.

Vaikkemme pysähdelleet matkalla, vierähti ajoaika lähes kolmeen tuntiin. Autona oli jälleen Getz, mutta tällä yksilöllä oli ajettu jo lähes kymppitonni ja se alkoi kieltämättä näkyä ja tuntua. Sen verran tiheä verkosto vuokraamolla saarella kuitenkin oli, ettei auton mahdollisesta hajoamisesta tarvinnut huolestua ja asiansa se kuitenkin hoiti.

Agios Nikolaoksesta piti hakea hetki parkkipaikkaa ja löysimme sellaisen lopulta eräältä maksulliselta alueelta, jossa autoa sai pitää koko päivän neljällä eurolla. Paikalliset olivat pysäköineet autoja vähän sinne tänne, mutta itse emme halunneet testata lappuliisojen tehokkuutta.

Lämpömittarit Agios Nikolaoksessa näyttivät varjossa 28 asteen lämpöä, eli päivä oli lämmin ja suuntasimmekin ensin syömään, aiemmalta reissulta tuttuun Twinssiin. Koitimme katsoa listalta pikkupurtavaa, mutta jo alkuun tilattu parin euron valkosipulileipä olisi käynyt pannupizzasta ja pari sellaista sopivilla täytteillä olisi riittänyt hyvin lounaaksi. Lisäksi olimme kuitenkin tilanneet kreikkalaisen salaatin, kerrosvoileivän, limukat, jätskiannokset ja kahvit, joten olo oli ruokailun jälkeen aikalailla täysi.

Käveleskelimme kaupungilla ja kiersimme pohjattoman järven sen ympäri kiertävää kävelyreittiä pitkin. Tämän jälkeen kävimme tekemässä reilun puolen tunnin juna-ajelun, joka maksoi 8 euroa henkilöltä. Sitten levähtelimme rantakahvilassa jätskin ja kahvin kera, seuraten hetken kaupungin vilinää. Lähdimme kuitenkin ajelemaan hyvissä ajoin takaisin, jotta ehtisimme pysähdellä matkalla ottamaan muutaman valokuvankin.

Lähtiessä tankkasimme auton Shellillä ja ysivitonen näytti kustantavan 1.027 euroa litralta. Ajelimme myös takaisin rauhallista vauhtia ja liekkö iltapäivästä ihmisillä vielä kiireempi vai johtuiko poliisien häipymisestä teiden varsilta tai ihan vain vuokra-autosta, mutta kaksi kertaa ohittajat hivuttelivat automme peilejä todella reipasta vauhtia ja erittäin typerissä ohituspaikoissa. Muutamien moottoripyörien päättömästä kaahauksesta puhumattakaan. Ei tullut kyseltyä oppailta, oliko heillä tiedossa miltä liikenneonnettomuustilastot muuhun eurooppaan suhteutettuna näyttävät, mutta ilmeisesti suurpiirteisyys näkyi niissäkin.

Takaisin hotellilla olimme illalla kahdeksan maissa ja huomasimme, että pyyhkeet sekä kaikki laukuista puretut vaatteet olivat kosteana. Jätimme huoneen tuuletusikkunan auki ja lähdimme autolla käymään illallisella Symposiumissa.

Ei tullut tarkistettua Hyundain moottorin kokoa, mutta jyrkkä ja laatoitettu liuska hallista ylös oli vähän liikaa pienelle koneelle, joten siihen piti ottaa vauhtia hallin perältä. Ilman sitä autosta olisi loppunut kytkin hyvin nopeasti. Ja eräs ilta hallista kuuluikin pahaenteistä kolinaa ja parvekkeelle kantautui runsaasti kytkimen ja kumen käryä, joten liekkö jollakin ollut vieläkin enemmän vaikeuksia nousta rampista. Helpompiakin parkkipaikkoja toki lähettyvillä oli, jos hotellin halliin ei halua ajaa.

Symposiumissa otimme valkosipulileivät (á 1,90) äidin vasikkaa (á 16,50), pari limua (á 2,80), ison vesipullon (2,30), pienet jätskiannokset (á 3,50) ja suodatinkahvit (á 2,50). Takaisin tullessa haimme kaupasta hieman aamueväitä, jos tulee lähdettyä sen verran aikaisin liikkeelle, ettei missään kunnon aamiaista ehdi syömään.

16.05.2009 LA

Aamupalaa aloitellessamme huomasimme, että keittiövarustus oli todellakin luvatun niukka. Lusikat saatiin siivoojilta, jotka laittoivat itselleen ylös mihin huoneeseen lusikat oli lainattu.

Kun sitten aamupala saatiin nautittua, lähdimme ajelemaan kohti Knossoksen raunioita, jotka viimereissulla jäivät välistä. Auton jätimme parkkiin noin sata metriä ennen varsinaista parkkialuetta, varjoon oliivipuiden alle. Pysäköinti tälle parkkialueelle näytti olevan maksuton ja sen yhteydessä oli ravintola, jossa lähtiessämme söimme.

Sisäänpääsymaksu raunioille oli 6 euroa henkilöltä ja väkeä näytti olevan paljon liikkeellä, mutta suurin osa oli ottanut maksullisen opastetun kierroksen, joten ilman sitä sai kiertää aikalailla omassa rauhassa. Loppuviikon sadekuuropäivät olisivat olleet hieman viileämmät Knossoksella käyntiin, mutta auto oli nyt varattu vain alkuviikolle.

Autolle palatessamme päätimme sitten syödä samalla lounaan parkkialueen yhteydessä olleessa ravintolassa, jonka nimi lienee Pasiphae. Myös pöydät olivat oliivipuiden alla ja paikka oli oikein viihtyisä. Söimme Kreikkalaista salaattia, Souvlakit ja kahvit, mutta kuittia ei tullut säästettyä, eikä hinnat jääneet mieleen.

Paluumatkalla pysähdyimme Kourna järvelle kahville ja jätskiannokselle, joiden hintoja ei myöskään tullut laitettua ylös. Täälläkin tarjottiin kuuman päivän viilennykseksi lasilliset vettä. Ennen Haniaa teimme myös mutkan Apteran vuorella, vaikka portit itse raunioille olivatkin jo kiinni tältä päivältä.

Hotellille päästyämme saimme todeta, ettei auki jätetty tuuletusikkunakaan pitänyt huoneen kosteutta poissa ja olipa siivoja jättänyt ovenkin auki tuuletusta tehostamaan. Ilta oli kuitenkin lämmin ja vaatteiden kosteus poistui kun kävelimme syömään. Jälleen illalliseksi venynyt päivällinen syötiin Tartufossa, jossa olemme aiemmillakin reissuilla piipahtaneet syömässä. Iltapalamme sisälsi kreikkalaisen salaatin, tsatsikin, leivät, souvlakin, pippuripihvin (porsasta) ja suodatinkahvit (á 1,50). Jälkiruoaksi tuli talon leivokset ja laskun loppusumma oli 36 euroa.

17.05.2009 SU

Sunnuntaina heräilimme jo ennen seitsemää ja käytävän hälystä päätellen osalla asukkaita oli kotiinlähdön aika.

Söimme aamupalan ja lähdimme ajelemaan sitten Haniaa kohti, joka olikin todella tyhjä ja hiljainen siihen aikaan aamusta. Parkkipaikan saimme lähes tyhjältä parkkialueelta Venetsialaisesta satamasta. Pysäköintimaksu suoritettiin parkkilipulla, jonka sai automaatista. Kadut olivat hiljaiset, mutta venetsialaisen sataman ja vanhan kaupungin kujilla oli kuitenkin kahvilat auki ja aamun aikana myös osa näiden kujien liikkeistä alkoi availla oviaan.

Aamupalaksi nautimme kerrosleivän (oli tässäkin tapauksessa täytetty patonki), omenapiirakan (olisi riittänyt useammallekin syöjälle) sekä kahvit (á 2,-). Loppusumma oli 7,50 ja talo tarjosi lasilliset vettäkin samaan hintaan. Aikamme katuja kierreltyämme lähdimme sitten puolenpäivän maissa takaisin kohti autoa.

Hanian jälkeen kävimme Apteran linnoituksella, jossa oli portit auki, mutta itse linnoituksella oli kaikki ovet kiinni. Tämä kohdehan on täysin maksuton, mutta portit eivät ole aina avoinna, eikä sunnuntaina kukaan ole vahtimassa parkkialueella, kuten arkipäivinä. Apteran jälkeen ajelimme Plataniakseen ja sieltä pikkuteitä pitkin löysimme sitten Agia järvelle.

Saarella on kartan mukaan loppujen lopuksi aika monta järveä ja tältäkin järveltä löytyi kaksi kahvilaa. Suodatinkahvi maksoi toisessa 3,50 ja siitä olisi riittänyt kyllä kahteen tai kolmeenkin kuppiin, mutta sellainen ei käynyt hinnastosta ilmi. Kahvinkin kohdalla pitäisi ilmeisesti aina varmistaa kuinka isosta kahvista on kyse, niin ei turhaan osta kahta kahvia, jos yhdestäkin riittää useammalle.

Ajelut saivat tältä erää riittää ja ajelimme auton hotellin talliin parkkiin, sekä veimme avaimet hotellin kauppaan, josta autovuokraamo ne sitten noutaisi. Etukäteen tästä ei ollut puhetta, mutta hotellin henkilökunnan mukaan osaisivat sieltä avaimia kysellä ja näinhän se auto oli sitten seuraavana aamuna häipynyt.

Päivällisen kävimme syömässä nyt ihan hyvissä ajoin ja sellaisiksi valitsimme gyros pitat Twinsistä. Gyros pitan hinta oli muistaaksemme kaksi ja puoli euroa, joten hyvin edullinen mutta täyttävä pikaruoka. Leivän sisältähän löytyy niin salaatit, liha kuin ranskalaisetkin.

Ruokailun jälkeen lähdimme kävelemään rannalle, jossa oli parempi kulkea avojaloin kuin kengät jalassa, mihin tosiaan toivoisi hieman parannusta, sillä lomakylien väliä kulkisi mieluummin rannan puolella kuin kadun puolella. Ranta ei vain joka kohdasta ole oikein mieluisa avojaloin kuljettavaksi ja toisaalta jos sitten haluaa poiketa vaikka syömässä tai ostoksilla kadun varren liikkeissä, niin pitäisi etsiä jonkun hotellin jalkojen huuhtelupaikka (Alexiasta sellainen löytyy).

Illalliselle menimme Agia Marinan yläkylästä löytyvään Horiatikoon, jossa otimme valkosipulileivät, kreikkalaisen salaatin, souvlakin, pihvin sekä kahvin. Loppulasku oli 30,80 ja talo tarjosi jätskit loppuun. Hyvän ruoan päätteeksi laitoimmekin aikaisin nukkumaan, vaikka ulkoa kantautuikin sen tyyppistä ääntä, että jossain oli vähintäänkin ilotulitus.

18.05.2009 MA

Heräsimme maanantaina kahdeksan maissa, sillä sänkyjä ei erityisen mukavina voinut täälläkään pitää, jotta niissä kovin pitkään aamullakaan torkkuisi. Kävimme aamukävelyllä, jonka jälkeen kävimme aamupalalla hotellia viistosti vastapäätä olevassa ravintolassa (Oscar).

Aamupäivä istuskeltiin parvekkeella ja nautittiin vain lämmöstä. Siivooja kävi pyörähtämässä huoneessa ja toi uudet petivaatteet sekä pyyhkeet sängylle pinoon, josta ne sitten sai itse laittaa paikalleen. Tämäkin lakana oli reikäinen, kuten edellinen, joten ainakin ne käytetään täällä näemmä loppuun asti. Lattialta häipyi nyt loputkin myrkytetyt muurahaiset, mutta kylpyhuoneen lattialla pysyi tullessamme olleet lasinsiru ja hiukset.

Puoliltapäivin lähdimme lounaalle Twinssiin, jossa nautimme gyros pitat ja päiväkahvit. Lounaan aikana alkoi ukkostaa ja vettäkin tuli muutama pisara, joten tarkistimme sääennusteen, mikä olikin muuttunut lupailemaan hieman vesisateita. Iltapäivä meni sitten käveleskellen ja piipahdimme eräässä leipomossa kahvilla (á 2,50), mutta aloitettuna ei ollut mieluisia leivoksia (eikä haluamaamme haluttu kahden palan vuoksi aloittaa), joten kahvit piti sitten juoda mukaan tulleiden keksien kanssa. Hintaan sisältyi täälläkin lasilliset vettä.

Päivälliselle mentiinkin sitten hyvissä ajoin, eli jo ennen kuutta. Paikaksi valittiin Nymfi, joka löytyy myöskin Agia Marinan yläkylästä. Paikalla oli runsaasti lapsiperheitä ja paikka olikin oikein mukavan oloinen ja sen yhteydessä oli myös lapsille leikkipaikka. Kadun toisella puolella oleva ravintola oli tyhjillään, mutta heidän mainoskylttinsä kertoikin ettei heillä ole hyviä näköaloja tai hyvää palvelua, mutta ruoka olisi hyvää.

Nymfissa otimme valkosipulileivät (á 2,50), souvlakin (6,80), pihvin talon omalla punaviinikastikkeella (18,-), ison veden (1,80) sekä kaksi kahvia (á 1,80). Jälkiruoaksi tuli talon omat leivokset.

19.05.2009 TI

Tiistaina heräsimme ukkoseen ja vesisateeseen, mikä kyllä rauhoittuikin sitten yhtä nopeasti kuin oli ilmeisesti alkanutkin.

Sateen loputtua kävelimme Plataniaksen puolelle aamupalalle mukavan näköiseen kahvilaan (Plus+). Kerrosleipä, paahtoleipä, appelsiini mehu ja kaksi kahvia tekivät 14 euroa ja hintaan sisältyi lasilliset vettä. Aurinko alkoi paistella ja taivaalla oli sopivan näköisesti pilviä, joten päätimme käydä nostamassa automaatista hieman käteistä ja hyppäsimme bussiin, kohti Haniaa.

Haniassa kiertelimme ja katselimme, löytämättä nyt kuitenkaan mitään erityistä. Kävimme lounaalla aiemmilta reissuilta tutussa pikaruokalassa, jonka nimeä ei taaskaan tullut katsottua, mutta siitä nahkakadulta kun rantaa kohti lähtee, niin löytynee. Gyros pita, omenapiirakka, vesi ja kaksi kahvia tekivät 9,20. Ulkona satoi hieman lounaan aikana, mutta lyhyeksi tämäkin sadekuuro jäi. Aikamme kierreltyämme päätimme sitten lähteä bussiasemalle kyytiä etsimään.

Kuulutukset vaikuttivat varsin selviltä, eli kuulutus kertoi millä numerolla oleva bussi olisi lähdössä meidän suuntaamme. Kuulutuksen jälkeen useampi turistin näköinen henkilö kävi yrittämässä kyytiin, mutta heidät ohjattiin pois ja kuljettaja koitti viittoilla ja selittää jotain, jonka tulkitsimme kauempaa, että hän kääntäisi bussin ja ottaisi kyytiin siitä bussiaseman viereltä.

Saaren paikalliset asukkaat sen sijaan pääsivät bussiin ja lopulta bussi sitten lähtikin ajelemaan, ottamatta enää muita kyytiin. Mysteeri ei selvinnyt, mutta hetken odottelun jälkeen tuli toinen kuulutus ja eri bussin numero, joka sitten ajoikin rakennuksen viereen ja otti ihmisiä kyytiin niin paljon kuin haitaribussin voi kuvitella vetävän ja ehkä vielä pari siihen päälle.

Rahastaja koitti sitten puikkelehtia siellä seassa ja hoitaa rahastamista. Rahastajalta selvisi, ettei tämä pysähtynyt kuin lomakylien kohdalla, joten suunnitelmat jäädä aiemmin pois eivät toteutuneet, niinpä ajoimme sitten Plataniakseen asti. Plataniaksessa pistäydyimme Evropin alapuolella olevaa minigolffia vastapäätä olevassa kahvilassa, jossa otimme hedelmäsalaatin, jäätelöannoksen ja kaksi kahvia (yhteensä 12,50).

Iltapäivällä kävin kävelemässä rannalla hieman pidemmän lenkin, eli niin pitkälle kuin Hanian suuntaan rantaa pitkin pääsi. Hiekka oli hyvää koko matkalta, uimareiden haitolla oli tosin paikoin liuskekiveä, mutta tuulinen sää nostatti sen verran aaltoja, ettei uimareita kovin paljon näkynytkään. Takaisin hotellille päästyäni alkoikin ripotella jälleen hieman vettä, mutta ilma oli ollut sen verran hiostava, ettei pieni sade haitannut, päinvastoin vain viilensi hieman.

Pyyhkeet alkoivat kuivua paremmin ja vaatteet pysyä suhteellisen kuivina, sillä yölämpötilat olivat nousseet 16-17 asteen paikkeille ja toki myös olimme nyt pitäneet parvekkeen ovea auki aina kun hotellilla olimme. Kumpi lie enemmän asiaan vaikuttanut, mutta tämä nosti viihtyvyyttä paljonkin, kun kaikki vaatteet ja pyyhkeet eivät tuntuneet jatkuvasti kosteilta.

Päivällisellä olimme jälleen hyvissä ajoin ja paikaksi valikoitui rannan tuntumassa oleva Mitsos. Gyros lautaset, jätskiannokset ja kahvit kahdelle tekivät 32,60. Talo tarjosi vielä mehulasit loppuun. Tällekin illalle ehdimme vielä hyvin rannalle auringonlaskua ihailemaan, kuten myös etanoita parvekkeelle.

20.05.2009 KE

Heräsimme jälleen aamupalalle hyvissä ajoin ja päätimme käväistä Oscarissa, jossa kahvit, appelsiinimehut ja leivät kahdelle tekivät 17 euroa. Aamupäivä istuskeltiin jälleen parvekkeella lueskellen ja auringonpaisteesta nauttien. Aamupäivä oli puolipilvinen, joten aurinko paistatteli välillä enemmän ja välillä vähemmän, mutta lämmintä riitti.

Puoliltapäivin taivas kirkastuikin jo kunnolla, joten kävimme syömässä pikaisesti gyros pitat Twinsissä ja hotellille palattuamme ajattelimme lähteä kävelemään rannalle nyt vuorostaan Plataniaksen suuntaan. Plataniaksen puolella sitten muistimmekin miksi emme rannalla aiemmilla reissuilla käyneet, sillä rannan hiekka ei ollut erityisen mukava avojaloin käveltäväksi, eikä kenkiäkään ollut matkassa, joten käännyimme takaisin ja kävimme kävelemässä toisella suunnalla. Iltapäivästä makoilimme allastuoleilla pari tuntia ja kun siinä tuntui olevan vähän turhankin lämmintä, niin päätimme lähteä suihkuun ja katselemaan sitten illaksi ruokapaikkaa.

Iltakävelyn päätteeksi päädyimme kuitenkin syömään jälleen Mitsokseen, jossa otimme nyt kreikkalaista salaattia, gyros originaalit kahdelle, ison vesipullon, sekä yhden kahvin. Ruokaa oli hyvinkin riittävästi, mutta laskua kertyi vain 23,60. Hotellille palatessamme kävimme ostamassa erään kaupan yhteydessä olevasta leipomosta aamupalaksi hedelmäsalaattia ja patongin. Illaksi suuntasimme jälleen rannalle kuvailemaan ja auringonlaskua katsomaan.

21.05.2009 TO

Lähtöaamuna oli vähän aikaisempi herätys ja lähdössä oli sekä Oulun että Helsingin lennolla tulleita. Oulun bussi tuli ensin paikalle ja kunhan opas kävi hakemassa vielä mattimyöhäiset kyytiin, niin päästiin lähtemään itse kentälle.

Lähtöselvitys sujui nopeasti, vaikka ilmeisesti yksi lähtöselvityspiste taisi jäädä kokonaan avaamatta, joten jonoja joutuikin sitten yhdistelemään. Lentokentällä ostimme välipalaksi kaksi kahvia, appelsiinimehun ja suklaapatukat, hintaa näille kertyi 16,50.

Käsimatkatavaroiden läpivalaisussa piti ensimmäistä kertaa ottaa järjestelmäkamera erikseen liukuhihnalle, mutta kameran toimivuutta ei tarvinnut osoittaa, kuten kuulemani mukaan joskus jenkkilän lennoilla on pitänyt. Eli ainakaan tällä kertaa ei saanut tekosyytä ottaa valokuvaa turvatarkastuksesta (ko. kentällähän on kuvauskielto).

Itse lento sujuikin sitten tasaisesti ja lähes ajallaan, joten muutaman tunnin istumisen jälkeen oltiinkin sitten taas kotona.

Hotelli (Alexia)

Hotelliksi sattui Alexia, joka sijaitsee Agia Marinan kylässä. Hotelli sijaitsee vilkasliikenteisen kylätien ja rannan välissä, joten hotellihuoneet voivat sattua kummalle puolelle tahansa. Koska varasimme matkan äkkilähdöllä, eikä valinnanvaraa huoneista enää ollut, niin siitä ei ole tietoa, pystyykö ajoissa varaavat vaikuttamaan huoneiston sijaintiin.

Yleiset tilat vaikuttivat siisteiltä ja aamukahvilla vastapäisen hotellin terassilla istuessa näimme myös, että yleisiä tiloja todellakin ajan kanssa siivottiin. Huoneistot olivat sen sijaan hyvin kevyellä siivouksella ja lattioita mopattiin hieman näön vuoksi keskeltä lattiaa, kun seinän vierellä olevien roskien pyyhkäisy olisi ollut nopeampaa ja antanut siivouksesta aivan toisenlaisen kuvan.

Hotellin henkilökunta oli hyvin ystävällistä ja asiallista, hoitaen kaikki ongelmat nopeasti. Lähempänä katua oleviin huoneistoihin kuulosti tulevan muillekin melua käytävältä ja hotellin ravintolasta, joten iltaunisia ne voivat tietenkin häiritä.

Muista pikkupuutteista voisi mainita esimerkiksi suihkun seinätelineen puuttumisen ja onnettoman paineen suihkussa, eli kotiin päästyä osasi taas arvostaa kunnon suihkua. Sängyn vierellä oleva pistorasia oli irti ja pistorasiat muutenkin oudosti sijoiteltuna, joten erinäisten latureiden sijoittelussa piti käyttää luovuutta ja ehkä jatkossa olisi syytä ottaa myös jatkojohto vakiovarusteeksi lomareissuille. Huoneesta löytyi myös kassakaappi, ei mitenkään suuri sellainen, mutta sekin oli sijoitettu hankalasti vaatekaapin pohjalle poikittain.

Ruoka

Kaikki tässä mainitut ruokapaikat olivat hyviä, mutta saarella kannattaa panostaa ruokailussa enemmän paikallisten suosimiin ruokiin, jolloin edullisen hinnan lisäksi saa varsin maittavaa ruokaa. Ruokien hinta ei välttämättä korreloi niiden laatua tai makua, eli kokeilu kannattaa.

Korttia tuli käytettyä nyt hieman enemmän maksuvälineenä ja sirukortin lukijat olivat näköjään yllättävänkin yleisiä, joskaan langattomia lukulaitteita ei kohdalle sattunut. Tarjoilijoiden tilausjärjestelmät sen sijaan olivat monin paikoin langattomia tai vähintään pda-laitteita, joita taas ei kotimaassa ole tottunut kovinkaan usein näkemään.

Yleistä

Yleisesti ottaen jälleen mukava lomareissu, mutta Hanian lomakylien rantaan saisi puolestani tehdä jonkinlaisen kävelykadun, mikä oikein toteutettuna lisäisi alueen viihtyvyyttä kovastikin. Toki ranta on paikoin varsin kapea ja niiltä kohdin jäisi aurinkotuoleille vähänlaisesti tilaa, mutta jos hyötynä on esim. lastenrattaille tai pyörätuolille sopiva kulkureitti pitkin lomarannikkoa, niin hyödyt lienevät menetystä suuremmat.

Liekö tuota sitten koskaan mietitty, sillä viimevuosinahan lomakylän kävelykadut, vilkkaan päätien varrella, ovat olleet perusparannuksen alla. Osa ravintoloista on jo nyt rakennettu siten, että peräosa on lähellä rantaa ja mikäli siellä olisi kunnollinen kulkureitti, niin useampikin ravintola voisi siirtyä kadun viereltä rauhallisemmalle rannalle. Toinen kehitettävä asia on tietenkin kierrätys ja yleensä saaren siisteyden parantaminen. Luulisi sen turismin olevan kuitenkin sen verran tärkeän elinkeinon saarelle, että esimerkiksi taukopaikkojen siisteyteen alettaisiin kiinnittämään huomiota.

Matkaoppaat hoitivat hommansa tänä vuonna niin hyvin kuin kyseisen matkanjärjestäjän kohdalla on tottunutkin, eli viimevuoden notkahdus taisi johtua kokemattomuudesta, sillä osa oppaista taisi olla silloin tuoreita tai ainakin tässä kyseisessä matkakohteessa uusia. Myös Finnairin henkilökunta on osoittanut viimevuosina kykynsä nostaa asiakaspalvelunsa tasoa, joten siltäkin osin tämä kokonaisuus oli kunnossa.

Ja kun tuossa kierrätyksestä mainittiin, niin knoppitietona lentokapteeni mainitsi kyseisen konetyypin kuluttavan polttoainetta keskimäärin 3-4 litraa tunnissa per matkustaja. Siitä voisi sitten laskea paljonko lomalennot säästävät päästöissä, kun lähes jokaisella täysi-ikäisellä matkustajalla seisoo se oma auto viikon parkissa ja lomakohteessa alla on usein joku pieniruokainen "katettu ruohonleikkuri" jos sitäkään. Tulos ei taida olla yhtä selvä kuin F1-kisojen polttoainesäästöt, kun miljoonat autot pysyvät kisan ajan parkissa, mutta eiköhän tuo säästöpuolelle silti mene.

Sää

Sääennusteet lupailivat vielä ennen matkaa tasaista 22-23 asteen lämpötilaa päivälle ja öisin yhtä tasaisesti 14-15 astetta, mutta kesken loman ennusteet muuttuivat enteilemään vesikelejä loppulomaksi. Käytännössä sää oli erittäin lämmin, eikä loppuviikon pilvisyys ja pienet sadekuurot mitään haitanneet.

Meteon säätilaston mukaan lämpötila kävi kahtena ensimmäisenä yönä reilussa 14 asteessa, pysyen muina öinä yli 16 asteen ja tämä ilmeisesti hieman myötävaikutti siihen, että huoneista alkoi kosteus vähentyä loppuviikkoa kohti. Päivälämpötilat pysyivät alkuviikon 25-29 asteen välillä, pudoten loppuviikosta muutamalla asteella, joten kylmimmän päivän korkein lämpötila oli 22.2 astetta. Tuuli puhalteli maltillisesti 5-10 kilometriä tunnissa.