Gran Canaria / Las Palmas 2008

Las Palmas on Espanjan seitsemänneksi suurin kaupunki ja saarten suurin. Kaupunki on perustettu 1400-luvun lopulla ja asukasmäärä on nykyään n. 400 000. Kaupungista löytyy 2 500 vuodepaikkaa, eli 160 asukasta yhtä turistia kohti. Vuosi takaperin kävimme Puerto Ricossa, jossa oli 15 turistia yhtä asukasta kohti, joten tämän eron kuuli ja huomasi kyllä katukuvassakin. Las Palmasista löytyy useamman kilometrin mittainen hiekkaranta, joten sitä riittää aivan kuten Playa del Inglesin ja Maspalomaksen seudullakin.

24.12.2008 KE

Lento lähti illalla ja teki välilaskun Helsingissä, joten perillä oltiin vasta aamuyön tunteina. Lento oli myöhässä puolisen tuntia, mutta koska olimme ainoat Las Palmasiin menijät, saimme taksikyydin hotellille ja pääsimme nopeasti nukkumaan. Hotellivaihtoehdot ehtivät käydä matkaa varatessa vähiin, joten valintamme oli Hotel Dunas Canteras. Hotellin luokitus oli neljä tähteä ja kyseessä oli normaali hotelli, ei huoneistohotelli. Reissu varattiin Tjäreborgin kautta ja heillä lentokenttäkuljetukset piti varata ja maksaa erikseen, toisin kuin Aurinkomatkoilla, mutta hinta oli edullisempi kuin itse taksin maksaen.

25.12.2008 TO

Koitimme nukkua muutaman tunnin, jonka jälkeen kävimme hakemassa respasta matkatoimiston kohdeoppaan, jolle ei tainnut tällä reissulla käyttöä kuitenkaan olla. Otimme myös tallelokeron, jolla oli hintaa 9 euroa/viikko. Taksilla yöllä tullessa sateli hieman, mutta aamupalalla sateesta ei ollut enää tietoakaan, joten päätimme lähteä aamukävelylle kaupungille. Aamupala oli yhtä runsas mihin suomalaisissa hotelleissa on tottunut, toki hedelmät olivat vielä parempia, mutta kahvi vastaavasti hieman huonompaa, vaikka sinänsä ihan juomakelpoista.

Aamukävelymme suuntautui ensin Canterasin rannan pohjoispäähän, josta jatkoimme Castillo de la Luzin kautta Santa Catalinan puistoon ja sieltä takaisin hotellille. Hotellimme sijaitsi Portugali kadulla, noin puolivälissä Canterasin rantaa, joten lounaspaikkaa lähdimme katselemaan rantakadulta ja helpostihan sieltä sellainen löytyi. Tarjoilijaksi sattuikin suomea täysin taitava tarjoilija, joten univelan vuoksi oli mukava tehdä tilaus ihan kotimaisella.

Alkuleivät, vesi ja pihviruoat kahdelle tekivät vajaan 30 euroa. Lounaan jälkeen menimme hotellille levähtämään, hakien samalla juotavaa kaupasta. Päivän sää oli hieman tuulinen, taivas pilvetön, varjossa 19-20 astetta, auringossa 24-27 astetta eli varsin lämmintä.

26.12.2008 PE

Nousimme kahdeksan maissa aamupalalle, jonka jälkeen kävelimme Santa Catalinan puistoon. Sieltä hyppäsimme kymmeneltä Las Palmas Tour - turistibussin kyytiin, jolla sai ajella 24h samalla lipulla. Lipun hinta oli 15 euroa/henkilöltä ja se sisälsi kuulokkeet, joilla pystyi kuuntelemaan kiertoajeluselostuksen espanjan, englannin, ranskan, saksan, italian, ruotsin, japanin tai norjan kielellä. Bussilla oli 11 pysäkkiä, joiden kartan sai bussista.

Kiersimme ensin reitin kokonaisuudessaan, jonka jälkeen jäimme vanhaan kaupunkiin. Kiertelimme vanhan kaupungin katuja ja kävimme kahvilla ja jätskillä jossain kahvilassa. Kauppahallissakin tuli piipahdettua ja siellä oli myynnissä paikallista jouluherkkua, turronia, minkä maistamisen päätimme kuitenkin jättää väliin. Turron on ilmeisesti arabialaista alkuperää oleva makeinen, joka on yleensä tehty mantelista, sokerista, jauhoista, hunajasta ja kananmunan valkuaisesta.

Kauppahallin jälkeen kävelimme Trianan läpi ja piipahdimme pikaisesti lounaalla paikallisessa McDonaldissa. Taisi olla halvin lounas, n. 5,50 euroa/ateria/henkilö. Siitä sitten jatkoimme San Telmon puiston läpi ja bongasimme siitä sopivasti turistibussin, joten hyppäsimme takaisin kyytiin.

Seuraavaksi jäimme pois El Corte Ingles tavaratalon kohdalla. Tavaratalo oli kahdella puolen tietä, toiselta puolelta löytyi lähinnä vaatepuoli ja toiselta puolelta elektroniikkaa. Vaatepuolen seitsemäs kerros oli varattu alennustuotteille, joten sieltä voi etsiskellä edullisia löytöjä, sillä muuten hintataso vaikutti olevan aivan suomen tasolla. Elektroniikkaa myyvällä puolella kiellettiin järjestelmäkameralla kuvaaminen, joten se laitettiin laukkuun siksi aikaa. Ostoksia ei tullut tehtyä, mutta varmasti tutustumisen arvoinen paikka jos jotain oikeaa on aikomus reissusta ostaa.

Iltapäiväkahvit käytiin juomassa tätini luona, joka on asustellut useamman talven saarilla ja hyvin on viihtynyt. Illallispaikka löytyi jälleen rantakadulta, josta vesi ja talon erikoinen (pihvi) kahdelle teki 30 euroa. Kävimme ostamassa hotellin naapurista (Hiper Dino) Nescafe Classic pikakahvia ja kupillinen meni tarvittaessa alas paremman kahvin puutteessa. Pikakahvilla ei onneksi monesti tarvinnut kahvihampaan kolotusta paikata, sillä sen verran paikallistenkin kahviloiden kahvit välttivät.

Päivän sää oli aurinkoinen, varjossa noin 20 astetta, auringossa 24-27 astetta, eli hieman edellistäkin päivää lämpimämmän oloinen.

27.12.2008 LA

Aamupalalle jälleen kahdeksan aikaan, jonka jälkeen lähdettiin Santa Catalinan puistoon metsästämään vihreitä busseja, joilla pääsee kaupungin ulkopuolellekin. Respasta neuvoivat menemään Santa Catalinan puiston alle, josta bussit kulkisivat, mutta hyppäsimme kuitenkin ennen sitä keltaiseen paikallisbussiin numero 1, sillä ilma oli todella kuuma ja hiostava, joten ylimääräinen kävely ei nyt oikein innostanut.

Ykkösellä pääsimme San Telmon linja-autoasemalle ja matkan hinta oli 1,10 eur/hlö. Sieltä vaihdoimme vihreään bussiin numero 30, joka tuli Santa Catalinasta. Matka San Telmosta Faro Maspalomakseen maksoi 5,55 eur/hlö. Maspalomaksessa vaihdoimme vihreään bussiin numero 70 ja tällä pääsimme lopulta Palmitos Parkkiin ja viimeisen etapin hinta oli 2 euroa henkilöltä.

Bussimatkailussa kului kuitenkin aikaa sen verran, että perillä oltiin vasta yhden maissa. Sisäänpääsymaksu oli 22 euroa nokkaa kohti. Koska olimme käyneet puistossa ennen tulipaloa, niin osa olikin tuttua ja osa sitten uudempaa. Eläimiä oli ehkä hieman vähemmän kuin aiemmin ja mm. delfiinien uusi koti oli vasta rakenteilla.

Söimme päivällisen Palmitos Parkissa, jossa kerrosleivät ranskalaisilla ja limulla maksoivat kahdelle 23 euroa.

Neljältä aloimme sitten suunnitella paluuta hotellille ja hyppäsimme jälleen bussiin numero 70, jolla pääsi Faro Maspalomakseen samalla kahdella eurolla per nuppi. Hetken odottelun jälkeen tulikin numero 30, jolla menimme Santa Catalinaan asti. Tämä matka maksoi yhdeltä 6,15 euroa. Santa Catalinan bussiaseman tarkempi sijaintikin sitten selvisi, eli bussiasema on Muellen ja Elderin välissä olevan valkoisen "teltan" alla, jonka kohdalta myös jalankulkijoiden portaat menevät.

Illallispaikkaa ei jaksettu lähteä tänä iltana etsimään, joten päätimme syödä hotellin omassa ravintolassa. Tarjolla oli vain buffet-illallinen, jonka hinta oli 18 euroa hengeltä.

Aamu oli Las Palmasin puolella erittäin lämmin (vaikka mittari näytti vain 20 astetta), eikä tuulikaan juuri vilvoittanut oloa. Saaren eteläpuolella Maspalomaksessa ja Palmitos Parkissa tuuli sen sijaan kylmästi. Inglesissä ja Maspalomaksessa lämpömittarit näyttivät pariakymmentä astetta, mutta bussia odotellessa tarvitsi hyvinkin takkia, mikäli varjossa seisoskeli. Auringon puolella tarkeni hieman paremmin, mutta lyhythihaisessa olisi tullut herkästi vilu auringossakin. Las Palmasissa oli vielä illallakin parinkymmenen asteen lukemat mittareissa, mutta ilma oli selvästi lämpimämmän oloista kuin Maspalomaksessa, mutta pelkkä lämpömittarin lukema ei kerrokaan säästä aivan kaikkea.

28.12.2008 SU

Aamupalalla oltiin tuttuun tapaan kahdeksan jälkeen ja hedelmävalikoimat olivat hieman vaihtuneet, vaikkei entisiinkään ollut ehtinyt kyllästyä. Aamupalan jälkeen kävimme pienellä kävelyretkellä. Tämän jälkeen kävimme katsastamassa paikallisten markkinoiden tarjonnan ja jotain pientä tuliaista sieltä sitten tulikin ostettua. Myynnissä oli monenlaista artikkelia, käytetyistä uusiin vaatteisiin ja esineisiin, sekä elintarvikkeita juustoista kahvipulliin asti.

Päivän oppaanamme oli kaupungissa asuva sukulainen, joten kävimme kiertelemässä markkinoiden jälkeen myös kaupungin pienempiä liikkeitä ja menimme sitten kahville erääseen ruotsalaiseen kahvilaan. Muutama tuliainen tälläkin välillä tuli ostettua, joten alkoi sekin puoli olla aikalailla hoidettuna. Kahvin ja mansikkakakun jälkeen olikin sitten hyvä siirtyä pääruokaan, joten siirryimme erääseen rantaravintolaan syömään.

Syönnin jälkeen kävimme hotellilla hieman lepäilemässä, jonka jälkeen lähdimme kävelemään Canterasin rantaa etelään. Eteläisestä päästä löytyikin sitten Las Arenasin ostoskeskus, jossa olimme aiemmallakin reissulla piipahtaneet. Ostoskeskukseen oli tehty luistinrata ja paikalliset olivatkin innokkaana luistelemassa. Tyyli oli vaihtelevaa, mutta hauskaa näytti olevan.

Paluumatkalla piipahdimme eräässä krääsäkaupassa, josta löytyi mukavia tuliaiaisia. Liikkeen tarjonta oli varsin erikoista, sillä osa myynnissä olevista esineistä oli ainakin olevinaan tuhansia vuosia vanhaa ja hinnat jopa satoja euroja, mutta kyllä itse sijoittaisin antiikkiin hieman erityyppisessä liikkeessä. Saattoihan esineet aitojakin olla, mutta eipä kaikkein mielenkiintoisimpia esineitä matkalaukussa saa edes tulemaan.

Kävimme hotellilla vaihtamassa vaatteet ja lähdimme katselemaan jälleen illallispaikkaa rantakadulta. Illallinen oli pihviannos kahdelle, juomana vesi ja jälkiruokana kahvi + jäätelö. Hintaa kertyi yhteensä reilu 30 euroa.

Päivän sää oli viikon lämpimin, tuuli kevyesti ja lämpimästi. Lämpömittarit näyttivät varjossa pariakymmentä, auringossa 22-24 ja eräs mittari jopa 34 astetta (kalibrointi ehkä hieman pielessä). Koska kyseessä oli sunnuntai, niin ranta oli täynnä paikallista väestöä ja ravintoloissa oli kahden jälkeen hyvin täyttä ja iltasella osaan jopa jonoakin.

29.12.2008 MA

Aamupala nautittiin kahdeksan jälkeen ja pienen aamukävelyn päätteeksi hypättiin bussiin ja ajettiin Triana kadun eteläpäähän (1,10 eur/hlö). Osa kaupoista availi oviaan vasta kymmenen ja yhdentoista aikoihin, mutta saimme tehtyä tarpeelliset ostokset. Ostosten jälkeen ajettiin bussilla takaisin ja kaupunkia katsellessa meni oma pysäkki ohi, joten päätimme käydä sitten kaupungin pohjoisosan päätepysäkillä kääntymässä. Sieltä bussikuski tarjosi kyydin takaisin Santa Catalinaan, vaikka olisimme kyllä voineet ylimääräisestä kiertoajelusta maksaakin.

Bussiajelun jälkeen kävimme Muellen ostoskeskuksessa, josta ei ostoksia tehty, vaan kävelimme sieltä sitten takaisin hotellille. Koska tuuli tuntui kylmältä, päätimme lisätä hieman vaatetusta ja lähdimme katsomaan ruokapaikkaa. Tällä kertaa alkuleivät, vesi ja pihvit kahdelle tekivät 37 euroa. Ruokailun jälkeen päätimme käydä tekemässä ostoksia Las Arenasin eräässä liikkeessä, joten käveleskelimme sen kautta takaisin hotellille.

Illallisella kävimme sitten Canterasin rantakadun possuravintolassa, josta sai erinomaiset pihvit. Possuravintola on kuulemma hyvin suosittu, kuten myös kukkoravintola, joilla lienee sama omistaja. Alkuleivät, pihvi ja lihavarras, vesi ja kahvi + jäätelöt tekivät yhteensä 38 euroa. Illallisen jälkeen palasimme hotellille ja matkatoimiston paluuinfokin oli näemmä hotellikansioon ilmestynyt. Sen mukaan myös paluu kentälle tapahtuisi taksilla.

Päivä oli pilvinen, aurinko paistoi aamupäivän ohuen pilviharson takaa, kadoten pilvien taakse kokonaan iltapäivän puolella. Lämpömittarit lupailivat 20 asteen lämpötilaa, mutta kylmä tuuli sai ilman tuntumaan kylmemmältä.

30.12.2008 TI

Herätys jälleen hyvissä ajoin ja koska päivä näytti alkavan sateisena, päätimme lähteä käymään Elderin museossa. Sisäänpääsymaksu oli 5 euroa henkilöltä ja tarjonta aikalailla samaa kuin pari vuotta aiemmin. Museon jälkeen käveleskelimme kaupungilla ja kävimme pullakahveilla eräässä kahvilassa. Kävimme mutkan hotellilla ja päivän päästyä hieman pidemmälle, lähdimme katselemaan ruokapaikkaa.

Päätimme kokeilla nyt kukkoravintolaa, jossa palvelu oli apaattisempaa kuin possussa, mutta Ruoka sen sijaan oli aivan yhtä hyvää. Laskua tuli 35 euroa, ilman jälkiruokaa ja vesi juomana.

Iltapäivällä kävimme kylässä sukulaisissa ja siinähän se sadepäivä mukavasti vierähti. Illallisen kävimme syömässä jossain ruotsalaisravintolassa. Tarjoilija ymmärsi kyllä englantia, mutta puhui vain ruotsia. Onneksi peruskoulusta oli joitain sanoja päähän tarttunut, joten tilaus saatiin tehtyä ja tulimme ymmärretyksi molemmin puolin. Lihavartaat kahdelle veden kera tekivät 25 euroa.

Illaksi ei viitsitty lähteä kävelemään sateeseen, joten päätimme pistäytyä katsomassa Suomi-kerhon tiloja. Vohvelikahvien jälkeen palasimme sitten hotellille pakkaamaan aamun lähtöä varten.

Edellisen yön ja päivän sateli vettä, lämpötilan nousten pikkuhiljaa aamun 18 asteesta illan 22 asteeseen. Ilma ei tuntunut mitenkään kylmältä, vaan lämpimän kostealta.

31.12.2008 KE

Viimeisenä aamuna oltiin aamupalalla jo seitsemältä ja päivä valkeni siitä hyvin nopeasti. Taksi tuli hakemaan puoli yhdeksän aikaan hotellilta ja vei meidät asemalle. Myös paluumatka oli maksettu etukäteen reissua varatessa (meno-paluu 11 euroa/henkilö).

Lähtöselvityksessä ei ollut vielä ketään jonossa, joten ehdimme sopivasti alta pois, ennen muita Finnairin lähtöselvitykseen tulijoita. Lähdössä oli kaksi konetta peräkkäin suomeen, toinen Ouluun ja toinen Helsinkiin. Ostoksiin oli hyvin aikaa, vaikka eipä tuo hintataso mitenkään edullinen näyttänyt olevan, vaikka kuinka tax-freetä pitäisi olla. Kävimme syömässä jäätelöt Burger Kingissä ja menimme odottelemaan portille.

Hetken päästä Oulun ja Helsingin porttien tekstit vaihtuivatkin keskenään, joten siirryimme toiselle portille. Tässä vaiheessa pisti tietenkin hieman miettimään, mihinkä matkalaukut ovat nyt sitten matkalla vai johtuiko tämä vaihdos siitä, että matkalaukut ehdittiin tumpata väärään koneeseen. Koneeseen päästiin kuitenkin ajallaan ja matkustajille tiedotettiin heti, että etukäteen tehdyt ostokset ovat menneet väärään koneeseen ja vaihdetaan tässä vielä ennen lähtöä.

Matkustamohenkilökunnalla oli siis hieman ylimääräistä kiirettä lähdön alussa, mutta sujuvasti tavaroiden jako näytti kuitenkin sujuvan. Matkalaukkujen kohtalosta lentoemäntä ei ollut oikein varma, sillä hän ei tiennyt portin vaihtumisesta, mutta uskoi ja toivoi laukkujen tulleen oikeaan koneeseen.

Yksi lentoemännistä istui nousun ja laskun ajan vieressä ja laskeutumista aloitellessamme hän kertoi Oulussa olevan kovan puoleisen tuulen ja pohjoisempien kenttien olevan laskeutumiskiellossa. Kone saattaisi siis hieman ravistella laskeutumisessa.

Siinä missä menomatkalla kahvit hieman kupista läikkyivät, niin nyt kahvit olisivat olleet luultavasti koneen katossa, mikäli sellainen olisi edessä ollut. Lentokoneen perästä kuuluneiden pienten kiljahdusten myötä laskeuduimme kuitenkin kentälle ja pääsimme koneesta turvallisesti ulos, jossa odotti hyytävän kylmä myrskytuuli.

Myös laukut olivat lähtöpään sekoilusta huolimatta päätyneet samaan koneeseen ja kun saimme omat laukkumme ensimmäisten joukossa, niin pääsimme pian ajelemaan kohti kotia.

Yhteenveto

Las Palmas ja Gran Canaria ovat entuudestaan jonkin verran tuttuja, joten reissussa ei oikeastaan ollut mitään yllätyksiä ja kaikki sujui kuten oli etukäteen ajateltu. Viikko kuluikin lähinnä Las Palmasin kaduilla käveleskellen ja valokuvausta harrastaen, ilman isompia aktiviteettejä tai suunnitelmia. Koko reissun aikana ei näkynyt yhtään irto kissaa tai koiraa ja ainoat torakatkin olivat ketarat ojollaan kadulla.

Suomalaisturisteja ei samalla lennolla kaupunkiin tullut, mutta paljon kaupungissa näytti suomalaisia talviasukkaita olevan. Kaduilla kuuli kuitenkin hyvin montaa kieltä ja eniten toki espanjaa, eikä läheskään joka kaupassa puhuttu edes englantia, joten ulkomailla tunsi kyllä olevansa.

Vakituisilta asukkailta kuuli tietenkin mitä kaikkea kaupungissa sattuu ja tapahtuu, eli samat ongelmat kuin muissakin isoissa kaupungeissa. Päiväsaikaan kaupungissa pystyi liikkumaan yhtä huoletta kuin missä tahansa suuressa kaupungissa, mutta iltasella oli syytä välttää tiettyjä alueita, aivan kuten Helsingissäkin. Rantakadulla oli jatkuvasti paikallispoliiseja liikkeellä, joten siellä oli varmasti turvallista liikkua niidenkin, joiden askeleet tahtoivat puoltaa iltasella laidasta toiseen.

Plussat ja miinukset hotellista (Dunas Canteras)

+ Kaikki huoneet uusittu 2005. Huoneesta löytyi mm. tallelokero, lämmitys, ilmastointi, jääkaappi/baarikaappi, tv ja hiustenkuivain.
+ Hyvät sängyt, välttävät tyynyt ja erinomainen aamiainen.
+ Sadepäivien varalle telkkarista löytyi myös englanninkielisiä kanavia.
+ Siivous ja liinavaatteiden/pyyhkeiden vaihto päivittäin, myös yleiset tilat siistit ja viihtyisät.
+ Erinomaiset näköalat ja niin rauhallinen kuin kaupunkihotelli voi olla. Alkuviikosta oli naapurissa hieman kovaäänisiä ruotsalaisia ja lauantaina kuului jostain kovempaa musiikkia, mutta puolenyön paikkeilla taisi aina pahin mökä hiljentyä.
+ Luonnollisesti hotellista löytyivät kaikki normaalit hotellipalvelut, mm. nettiyhteydet ja pesulapalvelut.

- Epäkäytännölliset vaatesäilytystilat täälläkin. Hengarikaapin toinen puoli oli liian matala jopa paidoille, toisen riittäen juuri paidoille ja takeille, joten sinänsä ihan hyvä ajatus hyllyjen ja tankotilan yhdistämisestä oli toteutettu hieman hassusti.

Ruoka

Las Palmasista löytyy runsaasti ruokapaikkoja ja kaikki kokeilemamme paikat olivat parempia kuin keskimäärin aiempien reissujen ruokapaikat. Rantakadun ravintoloita voi varmasti suositella ja tietenkin päiväseltään keskustan ja laitakaupunginkin paikkoja, joiden hintataso on luonnollisesti hieman edullisempi, koska turistit eivät siellä parveile.