Gran Canaria / Maspalomas 2007

Tämä reissu tehtiin ilman suurempia suunnitelmia kohteesta ja lopulta kallistuttiin ottamaan Aurinkomatkoilta äkkilähtö Gran Canarialle ja sielläkin ainoaksi varteenotettavaksi kohteeksi nousi Maspalomas ja Tisalaya Park niminen hotelli.

30.3.2007 PE

Ensimmäinen päivä meni käytännössä matkusteluun ja perillä hotellilla oltiin vasta iltasella. Hotellin syrjäisestä sijainnista johtuen olimme valinneet puolihoidon, joten pääsimme suoraan myöhäiselle päivälliselle.

31.3.2007 LA

Heräsimme noin seitsemän aikoihin lintujen lauluun ja suuntasimmekin heti aamupalan jälkeen kohti Maspalomaksen markkinoita, jonne hotellilta oli noin puolen kilometrin kävelymatka. Markkinat oli kuitenkin nopeasti vilkaistu, eikä sieltä tullut ostettua mitään. Muilta hotelliasukkailta myöhemmin kuullun perusteella myyntitoiminta olikin lähellä Americaksen basaareista tuttua tyrkyttämistä ja pakkomyyntiä, eli jo katsominenkin tulkittiin ostoaikeeksi.

Markkinoilta otimme taksin ja sillä suhautimme Inglesin puolelle. Taksikuskin meno oli melko päätöntä, mutta positiivisena asiana mainittakoon kuitenkin se, että jalankulkijoille annettiin kaikesta kiireestä huolimatta aina vapaa kulku.

Loppupäivä kuluikin Inglesin puolella kierrellessä ja hotellilla levätessä.

1.4.2007 SU

Aprillipäivän kohteeksi oli valittu Palmitos Park, jonne hurautimme bussilla.

Loro Parqueen (Teneriffa) verrattuna eläinten määrä oli suppeampi, mutta ympäristö itsessään on jo näkemisen arvoinen. Olimme aamun ensimmäisiä vieraita ja suurin osa tulijoista meni odottelemaan päivän ensimmäisiä näytöksiä, joten saimme vaellella varsin rauhassa ylös vuorelle nousevia polkuja.

Sisiliskot olivat tulleet paistattelemaan päivää, auringon noustua, joten puskissa rapisi jos vähänkin äänekkäämmin kulki. Myös puiston varsinaiset eläimet olivat paljon aktiivisempia, kun katsojia oli vähemmän paikalla. Näytöksistä kävimme katsomassa vain yhden esityksen, sillä papukaijoja on tullut nähtyä ja kotkaesitystä varten emme viitsineet kävellä takaisin huipulle.

Bussiaikatauluja katsellessa näytti, että Maspalomakseen pääsi vain Puerto Ricoon menevällä bussilla, joten varmistimme asian vielä kuskilta. Näin kuulosti olevan ja koska odottamista olisi ollut parisen tuntia, niin päädyimme sitten menemään San Fernandon ja Inglesin kautta Bahia Feliziin menevään bussiin, josta olisi sitten kävelty tai otettu taksi Maspalomakseen.

Bussikuski ajoi kuitenkin Maspalomaksen kautta ja peri pienemmän hinnankin kuin menomatkalla, joten pääsimmekin helposti takaisin hotellille. Tiedä sitten tuliko tuossa joku kommunikaatiovirhe, mutta kertonee jotain siitä tyylistä, jolla esim. bussikuskitkin voivat reittejään improvisoida.

Palmitos Parkin ja Maspalomaksen välillä olisi ollut muitakin paikkoja, mm. Banana Park (banaanipuisto), Rancho Park (ratsastusta ilmeisesti), Aqualand (vesipuisto) ja Racing Kart (mikroautoilua). Toinen mikroautorata löytyi Bahia Felizistä, läheltä pienlentokenttää. Nämä nähtävyydet tai aktiviteetit päätimme kuitenkin jättää välistä.

2.4.2007 MA

Osallistuimme puoliltapäivin ohjatulle kiertoajelulle lomakylien alueella ja saimme jonkin verran uutta tietoa alueesta. Ajelun jälkeen jäimme San Fernandoon, mikä on paikallisten asuinalue Inglesin pohjoispuolella. San Fernandossa oli Bella Vista niminen ostoskeskus, joka poikkesi noista loma-alueiden ostareista täysin. Täällä sai katsella ihan rauhassa, eikä kukaan tullut tyrkyttämään mitään feikkikamaa.

Kävimme myös piipahtamassa paikallisessa autoliikkeessä ja vertailuhinnaksi otettiin Touareg 3.0 TDI, josta oli näytillä Dakar malli. Suomesta ei vastaavaa mallia löytynyt, mutta kun perusmallikin maksaa täälläpäin n. 70 000 euroa ja Gran Canarialla hintalapussa oli hieman alle 47 000 euroa, on siinä kuitenkin hieman eroa.

Myöhemmin loman aikana selvisi myös, ettei paikallinen väestö tienaa kuin keskimäärin 1 200 e/kk ja vaikka verotus meikäläisestä poikkeaakin, niin siihen suhteutettuna autot eivät erityisen halpojakaan ole. Ihmeesti noita avo Mersuja ja Porschejakin kuitenkin katukuvassa näkyi. Palkoista mieleen jäävin seikka oli, että kanarialla sairaanhoitajat kuuluvat hyvätuloisten joukkoon, tienaten kuukaudessa keskimäärin 1 800 euroa.

San Fernandossa ei liiemmin takseja näkynyt, joten päädyimmekin sitten kävelemään takaisin Maspalomaksen puolelle ja siinä matkalla tuli kirjattua ylös päivän polttoainehinnat Dsl - 0.616 (0.984), 95 - 0.726 (1.289) ja 98 - 0.789 (1.320). Suluissa netistä kaivetut suomen keskihinnat viikkoa myöhemmin.

3.4.2007 TI

Tiistaina oli vuorossa Las Palmasin ohjattu reissu ja sinne lähdettiin yhdeksän maissa. Ensin pysähdyimme Veguetan kaupunginossa, eli vanhassa kaupungissa. Kävelimme Santa Anan aukiolle ja kiertelimme siinä ympäristössä hieman, jonka jälkeen kävimme Kolumbuksen museossa. Sisään mennessä oli hieman ruuhkaa, kun saksalaisia parveili juuri ulos rakennuksesta, joten kamerakielto museon alueella jäi huomaamatta.

Ensimmäisessä huoneessa tuli museon opas kuitenkin kieltämään kuvaamisen. Yleensä olen tottunut siihen, että museotkin antavat kuvata, koska silloinhan kuvat ovat käyntikorttina maailmalle. Jos taas kuvaus on kielletty, niin kuvista saattaisi muutkin nähdä, ettei ole mitään nähtävää, kuten tämäkin paikka jälleen osoitti. Museon jälkeen siirryimme Triana nimiselle ostoskadulle, jossa liikkeet olivat kapeita ja ulottuivat syvälle rakennusten sisään, joten kadulle oli saatu paljon liikkeiden sisäänkäyntejä.

Liikkeet olivat ihan asiallisen oloisia, mutta sattuipa siellä samaan aikaan varkaitakin liikkumaan. Eräältä samalla reissulla olleelta vietiin lompakko, leikkaamalla olkalaukkuun puukolla reikä, eli tarkkana on syytä olla. Varkaathan katsovat aina sen helpoimman tapauksen, joten kannattaa miettiä omaa ja muiden liikkumista hieman siltäkin kantilta.

Pienen shoppailun jälkeen siirryimme sitten uuden kaupungin puolelle, Santa Catalinan puistoon. Siellä kävimme tutustumassa tieteen ja tekniikan museoon Elderiin ja ehdimme käväistä myös El Muelle ostoskeskuksessa, mikä vaikutti myös ihan asialliselta ostospaikalta. Täällä keskityimme kuitenkin vain ruokailemaan, jonka jälkeen kävimme kahvilla Santa Catalinan puistossa ja sen jälkeen bussi jatkoikin matkaa seuraavaan kohteeseen.

Lyhyen ajomatkan päässä oli ostoskeskus nimeltä Las Arenas ja täällä tehtiin sitten joitain ostoksiakin. Las Palmasin ostoskeskuksissa näytti olevan vartioitakin, joten luultavasti näissä pystyisi shoppailemaan hieman rauhallisemmin mielin kuin jossain lomakylien ostareissa.

Lopulta lähdettiinkin ajelemaan takaisin etelän lomarannikon suuntaa ja moottoritielle kiihdytellessä sai bussikuskikin pienen muistutuksen poliiseilta. Seurasivat turvavöiden käyttöä, jonka lisäksi kännykässä puhuminen oli erityisessä seurannassa. Ylinopeusvalvontaan eivät näemmä aikaa polttaneet, vaikka käyttöön oli otettukin ajokorttien pistejärjestelmä. Eli rikkeistä menee pisteitä ja kun pisteet loppuvat, käydään kertaamassa autokoulua. Sama käytäntö, jota silloin tällöin väläytellään malliksi laajemminkin EU-maihin.

4.4.2007 KE

Keskiviikoksi oli varattu lento pienkoneella saaren ympäri ja Procastin auto tulikin hakemaan hotellilta aamupäivällä sovittuun aikaan. Kentällä katsottiin kartasta mistä lentoreitti kulkisi ja sen jälkeen noustiin sitten itse koneeseen. Koneen takapenkille kapuaminen toi mieleen edellisen kesäautomme, Fiat kasipätkän, jossa oli myös ruskea keinonahkaverhoilu, vähintään yhtä äänekäs moottori ja yhtä tiivis tunnelma. Saimme kuitenkin kuulosuojaimet ja mikrofonit, joiden avulla kommunikointi keskenään ja pilotin kanssa onnistui.

Lentoreissu oli mukava ja sovimmekin ennen ilmaan pääsyä, ettemme yritä tehdä mitään korkeusennätyksiä, vaan pysymme aloittelijoiden korkeuksissa. Mikäli bussin takapenkillä tulee huono olo, niin luultavasti sitä tekee myös pienkoneella lentokin, mutta jos moisesta ei isompaa vaivaa ole, niin pienkoneellakin uskaltaa käydä lentämässä. Lentoreissun jälkeen saimme sitten luonnollisesti kyydin takaisin hotellille, josta kävimme sitten vielä iltapäivällä katsastamassa lähimmän Faro 2 ostoskeskuksen. Olimme paikalla siestan aikaan, joten liikkeitä oli harvakseltaan auki, mutta ihan mukavan oloisia liikkeitä nämä auki olleet olivat.

5.4.2007 TO

Torstaina heräsimme puoli seitsemältä, jotta ehdimme tehdä kunnon aamupalan, sillä vuorossa oli ohjattu saarikierros bussilla.

Herätessä oli täysin pimeää, mutta parissa tunnissa ilma kirkastui. Bussimatkan ensimmäinen pysähdys oli saaren vanhimmassa kaupungissa, Teldessä. Telden nähtävyys oli lähinnä paikallinen kirkko. Tämän jälkeen ajeltiin Santa Brigidaan ja kotiseutupuistoon. Täällä oli mahdollisuus tehdä joko viiniostoksia tai sitten nauttia aamukävelystä puistossa. Puiston puolella oli myynnissä kivan oloisia matkamuistoja, mutta niiden kuljetus ehjänä kotiin asti ei olisi tainnut onnistua. Viinitalolta matka jatkui saaren uskonnolliseen keskukseen Teroriin.

Terorissa nähtävyys oli lähinnä kirkko ja kuulimme hieman saaren ja ylipäätään maan uskonnollisesta taustasta ja sen merkityksestä jokapäiväiseenkin elämään. Terorin jälkeen ajettiin Agaeten laaksossa olevaan Casa Romantica nimiseen paikkaan. Siellä tarjottiin kaktusmehua ja kevyt lounas. Kaktusjuomasta sain piikin huuleen ja sen poisto onnistui vasta iltapäivästä hotellilla, kun otti pinsetit avuksi.

Agaeten laaksosta ajelimme sitten moottoritietä Las Palmasin ohitse Arinagan kylää kohti. Arinagan kylä sijaitsee hieman Inglesistä pohjoiseen, suurten tuulivoimalapuistojen takana. Saaren suuresta tuulivoimaloiden määrästä huolimatta, niiden tuotto on vain 11 % saaren energiatarpeesta ja oppaan mukaan tämä johtui liian kovista tuulista (jolloin voimala täytyy pysäyttää). Arinaga oli pieni ja mukavan oloinen kylä, jota voi suositella omatoimisille automatkoillekin.

Tämän päivän aikana tuli paljon hyvää infoa, jota tuossa aiemmin jo kirjoittelin, palkkatasoista yms. Myös asuntojen vuokrahinnoista oli puhetta, eli sellaisella 400 eurolla kuukaudessa saa yleensä kaksion vuokralle. Neliömääriä ei yleensä ilmoiteta tai välttämättä ole koskaan laskettukaan, ainoastaan huoneiden määrä, joten hintavertailun tehdäkseen pitäisi jokaisessa käydä paikanpäällä. Tonttien hintoja opas ei pystynyt kertomaan, koska hinnoittelutapoja ja erilaisia taksoja kuulosti olevan kunnittain vähintään 21 erilaista.

Koska kaikki kerrottu tieto oli oppaan muistinvaraista tietoa, jota nyt sitten itse muistinvaraisesti kerron, täytyy kaikkeen suhtautua sillä varauksella miten yleensäkin netissä jaettavaan tietoon. Faktoja hakeva voi sitten hakea faktat jostain virallisemmasta lähteestä.

Yksi mieleen jäänyt asia oli myös terveydenhuolto, mikä on kuulemma todettu euroopan parhaaksi. Ihmisten hyvinvointi ja terveydenhoito on yksi tärkeimpiä asioita ja näin ollen terveydenhuolto ei maksa ja kaikki hoidetaan. Toisten huomiointi näkyy myös siten, ettei espanjalaisella ole koskaan niin kiire, etteikö muutamaa sanaa kadulla vastaan tulevan kanssa ehdi vaihtaa ja pätee myös kaupan kassalla. Sosiaalipummausta ei ole, koska sosiaalihuoltoakaan ei ole. Jos et itse tee töitä ja tienaa, niin sitten elät sukulaisten siivellä. Tämä jos mikä motivoi yrittämään ja valtaosa kuulostikin olevan yksityisyrittäjiä.

Päivän aikana näki jälleen paljon mukavia maisemia ja Arinagan ja Terorin kyliin tuskin olisi muuten tietään löytänyt. Muiden paikkojen anti oli vähäisempi, mutta tulipahan nähtyä. Bussien kyydissä vuorisilla rinteillä kannattaa pitää kauhukahvoista kiinni, sillä tämänkin reissun aikana bussi teki kolme hätäjarrutusta, kolarin välttääkseen. ABSit olivat kyllä tarpeen. Nämäkin äkkiliikkeet olisi voinut estää ja ennakoida, mutta paikallinen tapa ahdasta ja pimeää mutkaa lähestyessä on painaa tööttiä ja jatkaa mutkaan lähes samalla vauhdilla. Kyllähän vahinkojakin oli oppaan mukaan sattunut.

6.4.2007 PE

Lähtöpäivänä alkoivat kadut täyttyä autoista, vaikka toki pitkin viikkoa huomasi kuinka paikallisen väestön määrä lisääntyi. Pääsiäinen on espanjalaisten tärkein juhla ja paikallinen väestö tulee mantereeltakin pääsiäistä saarille juhlimaan. Meikäläistä juhannusta tuo tuntui aikalailla vastaavan.

Busseilla alkoi olla hankaluuksia liikkua lomahotellialueilla ja autojen pysäköinti alkoi olla yhtä huoletonta kuin mitä Puerto de la Cruzissa on tottunut näkemään. Pysäköintisakko oli kuulemma vain 1,80 euroa, joten eihän se juuri ohjaa oikeaan pysäköintiin. Toisaalta jos auton jättää tarpeeksi muun liikenteen haitaksi, niin sitten se hinataan pois ja lunastusmaksu onkin sitten jo parisen sataa euroa.

Plussat ja miinukset reissulta

+ Hotelli (Tisalaya Park) ja koko Maspalomaksen seutu rauhallinen
+ Ravintoloiden sisäänheittäjät harvassa
+ Ei mainosten tuputtajia kaduilla

- Inglesin puolella turhankin paljon suomalaisia
- Taksi- ja bussikuskit hullun rohkeita, luottavat tuuriin
- Tuulista seutua
- Hotellissa huonot sängyt

Nähtävyydet tai ajanviettopaikat

+ Ajanvietettä löytyi varsinkin lapsiperheille. Oli monenlaista teemapuistoa (eläin, banaani, vesi..), mikroautorataa, ratsastusta, pelihalli, huvipuisto, jeeppiajelua, Cross Kart autoja, golfia, minigolfia ja lentämäänkin pääsi.
+ Hyvät bussiyhteydet mm. Las Palmasiin
+ Saaren luonnossa olisi varmasti nähtävää

Yhteenveto

Niin se viikko vierähti ja kun ennakkoon oletti joutuvansa Teneriffan Playa de las Americaksen tapaiseen turistirysään, niin yllätys oli positiivinen. Maspalomas osoittautui varsin rauhalliseksi alueeksi ja osaksi tietenkin siitäkin syystä, että Melonerasin alueen rakentaminen oli vielä kesken ja suuret massat ovat vasta tulollaan.

Emme törmänneet Inglesinkään puolella juurikaan kapustelijoihin ja tuputtajiin, lähinnä vain rantakadulla, eli senkin maine täytenä turistirysänä lienee jo vanhentunut. Kuusitoistavuotta sitten meno oli toisenlaista ja kyllähän se ilmeisesti vieläkin ilta ja yöaikaan sitä on, mutta sitä menoa emme olleet katsomassa. Toki Inglesin ongelma oli se, että suomalaisia oli paljon muutaman korttelin alueella ja niillä seuduilla kävellessä kuulosti kuin Suomessa olisi. Inglesistäkin pääsi kyllä helposti muihin lähikyliin, joissa kielitaidon kohentaminenkin onnistui.